Ticaret Bakanlığı, yerli üretim, istihdam ve tüketicinin korunması hedeflerine ulaşılması amaçları doğrultusunda, ithalat politikalarında değişikliğe gitti. Bu kapsamda elektrikli oto pazarında yeni düzenlemeler devreye alındı. Resmi Gazete’de yayımlanan tebliğ, firmaların servis ve personel yatırımı yapmalarını zorunlu kılıyor.
Avrupa Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması imzalanan ülkeler menşeli olmayan elektrik motorundan tahrikli diğer taşıtların ithalatında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca düzenlenen “İzin Belgesi” aranacak. Örneğin, Çin üretimi yerine Almanya’dan ithalat yapan Tesla kapsam dışı kalırken; Çinli markalar yeni düzenlemeyle ciddi yatırım yapacaklar.
Yeni yatırımlar yolda
Ticaret Bakanlığı açıklamasında şu noktaya dikkat çekildi: “Karbon emisyonunun azaltılması ve sürdürülebilir enerji temini kapsamında önemli yere sahip elektrikli araçların ithalatında, tüketici güvenliği, satış sonrası hizmet kalitesinin artırılması, batarya parkının izlenmesi, ülkemizde ihtiyaç duyulacak şarj istasyonu ve güç yönüyle takip edilmesi ile batarya geri dönüşüm süreçlerinin daha etkin yönetilmesi amacıyla gerekli kriterlerin getirilerek, söz konusu elektrikli araçlarla ve birlikte oluşturacağı ekosistemin düzenlenmesi amaçlanıyor.”
40 kişilik çağrı merkezi
Bundan böyle, ithal edilecek elektrikli otomobillerde satış sonrası montaj, bakım ve onarımı Türkiye’nin 7 bölgesinde en az 20 yetkili servis istasyonunun ithalatçının kendisi tarafından kurulmuş olması şartı getirildi. Elektrikli araç alım, satım, bakım ve onarımından sorumlu olacak kişilerin yeterlilik belgesine sahip olması zorunluluğu da yeni şartlar arasında yer aldı. Ayrıca ilgili marka Türkiye’de kurulu asgari 40 çalışana sahip Türkçe çağrı merkeziyle hizmet verecek.
Satışlar 50 bine koşuyor
Türkiye pazarında elektrikli otomobil satışları bu yıl geçen seneye göre neredeyse 10 kat artışla 50 binlik satış sınırına dayandı. Pazardaki elektrikli oto satışlarının toplamı yüzde 7’leri görürken, önümüzdeki sene çift haneli pazar paylarına geçiş öngörülüyor.